1.2.4 Účetnictví a rozhodný příjem
Ing. Jan Ambrož
Podle § 6 odst. 2 ZET uplatňuje zákon o EET následující přístup k obsahu pojmu rozhodný příjem – je jím:
-
příjem podle zákona o daních z příjmů vykazovaný poplatníkem, jako by nebyl účetní jednotkou,
-
přestože je poplatník účetní jednotkou.
Pro poplatníky daně z příjmů fyzických osob je takový text více srozumitelný, neboť velmi málo z nich používá účetnictví pro prokazování a zjištění daňové povinnosti v § 7 ZDP.
U právnických osob je situace nepoměrně složitější. Má-li tento poplatník zjistit „hodnotu” příjmů pro EET (viz například testování u veřejně prospěšných poplatníků), vede-li podvojné účetnictví, musí si založit další „analytickou evidenci” jen a jen pro účely EET.
Účetní společnosti Stavba má několik možností, jak řešit zapeklitý problém sladění údajů zasílaných v datové zprávě s účetnictvím, daní z příjmů právnických osob a daní z přidané hodnoty.
Řešení je velmi snadné, o datové zprávě samostatně „neúčtuje” a nemusí. Jde pouze o evidenci pro účely EET, která je Finanční správě k dispozici.
Na otázku, co má evidovat poplatník – účetní jednotka s podvojným účetnictvím v kontextu výše uvedeného odstavce druhého, zní odpověď:
NahoruPRAXE
Jedná se o důležité téma, proto uvádíme další příklady, a to k dani z příjmů (1), dani z přidané hodnoty (2) a účetnictví (3).
Nahoru(1) Daň z příjmů
Propojení zákona o daních z příjmů a zákona o EET je jednoznačné při určení poplatníka pro účely evidence tržeb, jak je přímo uvedeno v zákoně v §§ 3 a 6.
Celková suma on-line nahlášených tržeb představuje určitou informaci, na straně druhé z ní nelze vyvozovat žádné relevantní závěry o hodnotách daňové povinnosti, ať už fyzických nebo právnických osob (nebo odvodech DPH do státního rozpočtu).
Důvodů je několik, základními jsou:
-
skutečnost, že se v mnoha případech nejedná o zdanitelný příjem jako takový (viz povinnost hlásit „cokoliv” bez ohledu na skutečnou vazbu na daň z příjmů),
-
častý „nesoulad” této daně a účetnictví,
-
princip stanovení dílčího daňového základu v § 7 ZDP u poplatníků daně z příjmů fyzických osob,
-
konstrukce základu daně z příjmů právnických osob atd.
Nahoru(2) Daň z přidané hodnoty
Spojovat příjmové pokladní doklady (účtenky), resp. jejich povinnost je vydávat s jakoukoliv evidencí pro daň z přidané hodnoty, je omyl, který se objevil v zákoně o EET.
Pro evidenci tržeb není rozhodné, zda je či není poplatník plátcem DPH (s výjimkou pro zvláštní režim). Plátce DPH má při tržbách s různými režimy (ano/ne, rozdílné sazby DPH) problém určit jejích výši v datové zprávě. Jako v jiných sporných případech je možné podle Pokynu uvést více hodnot nebo provést odhad poměrných částek. Jinak to ani nelze realizovat.
NahoruEvidenční povinnosti
Ustanovení § 19 odst. 2 písm. d) až f) ZET, požadavek na obsah datové zprávy je zbytečný a vede k zasílání nesmyslných údajů, aniž by to bylo záměrem poplatníka (který je plátcem DPH).
NahoruZáklad DPH
Jak vyplývá z předchozího textu, dochází často „povinně podle ZET” k duplicitě zasílaných údajů, rozdílům mezi evidovanou tržbou pro EET a hodnotami platnými pro účely daně z přidané hodnoty (prezentované v daňovém přiznání a kontrolním hlášení).
NahoruSazby DPH
Uvedené platí v plné míře též pro určení správných sazeb daně z přidané hodnoty, plnění osvobozených od daně nebo takových, které nejsou předmětem DPH.
Pan Načeradec se vydal se svou rodinou do Krkonoš. Zaplatil v hotovosti 80% zálohu odhadnuté ceny služby provoznímu hotelu v den…